Nieuwe toeters en bellen in NBA

Discussies en feedback m.b.t. Nederlands Bidprentjes Archief

Wilt U lid worden van het forum, laat het ons dan even weten via contact in NBA?

Moderators: uaf, Thea, Wim Janssen

Wim Janssen
Contacteer:

Nieuwe toeters en bellen in NBA

Bericht door Wim Janssen » 14 mar 2013, 17:37

De mogelijkheid om te zoeken in de prentjes van de laatste update is inmiddels een feit.
Ook worden deze prentjes nu visueel gemarkeerd als zijnde 'nieuw'

Met deze zoekopdracht ziet u gelijk alle nieuwe prentjes.

Experimenteer met de geavanceerde zoekopdracht om het resultaat nog meer te beperken.

Bijvoorbeeld alle nieuwe prentjes met een overlijdensdatum van voor 1960 is deze zoekopdracht.
Met vriendelijke groeten,
Wim Janssen

Wim Janssen
Contacteer:

Nieuwe toeters en bellen in NBA (zoeken)

Bericht door Wim Janssen » 16 apr 2013, 14:33

De mogelijkheid om te zoeken op willekeurige teksten in de binnenzijde van een bidprentje zijn verbeterd.
Het duurde soms erg lang voordat een zoekopdracht resultaten opleverde. Dit is nu versneld door meer geheugen in de server te activeren.
Maar ook door om de 2 uur een willekeurige zoekopdracht op de server te activeren waardoor data in het geheugen blijft.

Wij werken veel aan het verbeteren van de zoekmethode(s).
In het verleden hebben wij nuttige suggesties gehad van gebruikers van de website.

Wij staan daarom ook altijd open voor suggesties ter verbetering van de zoek-functie in de website.
Wim Janssen

Wim Janssen
Contacteer:

Nieuwe toeters en bellen in NBA (Captcha)

Bericht door Wim Janssen » 16 apr 2013, 14:47

Wij ontvingen regelmatig spam en advertenties op ons contact-formulier tot onze ergernis.

Hoewel ik een tegenstander ben van beperkende maatregelen, heb ik toch een zogenaamde CAPTCHA-controle moeten toevoegen aan het contact-formulier.
Dit om mensen van robots te onderscheiden bij het versturen van informatie via het contact-formulier.
Graag vraag ik hiervoor uw begrip.

Ik heb het echter zo gebruikersvriendelijk mogelijk proberen te houden.
Dit in tegenstelling tot de meeste Captcha's en zoals in onderstaand plaatje. ;)

Afbeelding
Wim Janssen

Wim Janssen
Contacteer:

Nieuwe toeters en bellen in NBA (upload)

Bericht door Wim Janssen » 23 mei 2013, 16:03

De upload routine van NBA is verbeterd.
Het is nu ook mogelijk meerdere bestanden tegelijk te uploaden.

Om onze server niet te veel te belasten hebben we de maximale uploadgrootte wel op 50MB vastgesteld.

Aanvankelijk zag ik persoonlijk het nut niet in van een upload-functionaliteit op de web-site.
Het heeft dan ook bijna een half jaar geduurd voordat deze door de gebruikers ontdekt werd.
Maar inmiddels hebben we een aantal trouwe uploaders die regelmatig prentjes naar NBA uploaden.

Zij ervoeren de bestaande upload-routine niet altijd als erg gebruikersvriendelijk.
Met name meerdere bestanden tegelijk te uploaden was niet mogelijk.
Nu kun je deze bestanden in een zogenaamd archief bestand verpakken en dit als één bestand uploaden.
Maar dit is voor veel gebruikers toch te te veel bitjes en bytjes.

Met de nieuwe meervoudige bestandsupload faciliteit hopen we deze gebruikers wat tegemoet te komen.
Wim Janssen

Wim Janssen
Contacteer:

Nieuwe toeters en bellen in NBA (Zoeken in OCR-tekst)

Bericht door Wim Janssen » 08 aug 2013, 16:02

Het geavanceerd zoeken in de teksten van de binnenzijdes (OCR-tekst) is verbeterd.

Een van de unieke mogelijkheden in NBA is toch zeker het zoeken op tekst in de binnenzijde van een bidprentje.
In de webstatistieken zien wij dat deze mogelijkheid helaas te weinig wordt gebruikt in de praktijk. Dit is erg jammer want met name dit onderscheidt onze database t.o.v. vele andere databanken die op het internet te vinden zijn.

Hoe werkt het?
Na de update worden de nieuwe bidprentjes automatisch verwerkt door de server d.m.v. een OCR programma.
De tekst op visuele bidprentjes (bewerkte scans) wordt dan in de databank opgenomen, zodat er op gezocht kan worden.
Dit proces lijkt eenvoudig, maar is in de praktijk behoorlijk complex. Toch geeft het momenteel al verbluffende resultaten.

Nadelen
Omdat het om relatief veel tekst gaat, is het zoeken soms trager dan de andere zoekmogelijkheden in NBA.
Ook worden slecht leesbare prentjes niet altijd goed naar de databank vertaald.

Verbeteringen
Aanvankelijk werkte het zoeken onacceptabel traag. Dit had puur met de techniek van het zoeken te maken.
In een eerdere topic hier heb ik reeds een oplossing voor de probleem aangedragen. Dit heeft het zoeken nadien substantieel verbeterd.

Een stapje verder
Nog niet tevreden met de bestaande zoekmogelijkheid besloot ik een stapje verder te gaan.
Vanaf heden is het ook mogelijk om te zoeken op meerdere zoekcriteria.

Laten we eens kijken hoe het werkt a.d.h.v. een voorbeeld.
Ik zocht laatst naar mijn oude buurman 'Jan van der Linden', maar wist toen niet of het 'van de', 'van der', of misschien wel 'v/d' was.
Dus tikte ik 'Linden' in op de zoekopdracht(op naam)
Dit waren dus 200 prentjes. :(
Ik had geen zin om deze allemaal door te akkeren. Nu wist ik dat Jan iets met muziek deed, dus ik ging naar geavanceerd zoeken en gaf 'muziek' in bij de binnenzijde. Nog steeds 6 resultaten.
Die kon ik wel snel bekijken, dus vond ik Jan.

Nu dus een stapje verder.
Ik zag dat Jan van beroep typograaf was. Dus eigenlijk wilde ik mijn zoekopdracht uitbreiden met 'muziek' en 'typograaf'.
Maar dat leverde geen resultaten op. Terwijl Jan toch echt ook typograaf van beroep was.

Dus besloot ik het programma aan te passen zodat ook het zoeken op meerdere criteria mogelijk was.

Nu levert de zoekopdracht alleen Jan nog op.

Mooi, maar nu wil ik alle typografen vinden die ook iets met muziek van doen hebben. Dus laat ik de naam weg.
Dit kost NBA wel even wat tijd. Maar het resultaat is drie treffers. Wat leuk, dit kon voorheen niet.

Hoe geef ik de zoekcriteria in?
Het is kinderlijk eenvoudig de zoekcriteria in te geven.
Er kunnen gewoon enkele woorden ingetikt worden zoals bijvoorbeeld:
muziek natuur fietsen
Maar dit levert enorm veel resultaten op. Omdat alles waar ook maar één van deze drie woorden voorkomt getoond wordt.

Door '+' of '-' voor de woorden te plaatsen kunnen we het zoekgedrag beïnvloeden.
Ook kunnen we zoeken op een gedeelte van het woord door '*' te gebruiken. Dit mag ook achter het woord geplaatst worden.
*muziek* bijvoorbeeld.

+muziek +fietsen +natuur levert nog maar 27 resultaten op.
Het plusje wil zeggen dat het woord ook moet voorkomen. Door een min-teken te gebruiken sluit je juist een woord uit van de resultaten.
+muziek +fietsen -natuur sluit alle bidprentjes uit met 'natuur' in de tekst

Nog een voorbeeld:
*natuurlief* zoekt op alle woorden waar 'natuurlief' in voorkomen. Enkel op '+natuur' zoeken zou deze uitsluiten. Dus '+natuur*' pakt zo'n beetje alle natuurgenieters. En dat zijn er héél véél.
Combineer het met een naam en het wordt gelijk een stuk overzichtelijker.
bijvoorbeeld alle namen met beeck en beginnend met natuur in de binnenzijde

Voorwaarde
Ingegeven zoekcriteria korter dan drie karakters worden genegeerd.

Ik hoop dat U veel plezier aan deze verbeterde zoekmogelijkheid zult beleven.
Wim Janssen

Wim Janssen
Contacteer:

Nieuwe toeters en bellen in NBA (navigatie-knoppen)

Bericht door Wim Janssen » 09 dec 2013, 10:49

Bij tijd en wijle ontvangen wij een suggestie om NBA wat gebruikersvriendelijker te maken.
Niet altijd zijn deze suggesties uitvoerbaar en soms ook erg lastig om te implementeren.

Zo bereikte mij de vraag om in de zoekfunctie navigatie-knoppen te maken en na het kiezen van een prentje via de getoonde prentjes door de zoekresultaten te kunnen bladeren.

Dit lijkt een simpele aanpassing, maar in de praktijk was het toch lastig om te implementeren.
Neemt niet weg dat we onze schouders er onder hebben gezet en het toch hebben weten te realiseren.

Er is wel een kleine technische beperking. Alleen als het aantal prentjes in de zoekselectie kleiner of gelijk aan 500 is, is deze blader-functie beschikbaar. Dit heb ik moeten doen om de snelheid van NBA niet te veel nadelig te beïnvloeden.
Sowieso is het bladeren door erg grote selecties niet echt handig meer natuurlijk.

Ik hoop dat we in ieder geval het gebruiksgemak van NBA daarmee weer hebben verbeterd.
En natuurlijk zijn alle suggesties ter verbetering altijd welkom. U kunt deze het beste doorgeven middels het Contactformulier.
Wim Janssen

Wim Janssen
Contacteer:

Nieuwe toeters en bellen in NBA (uitbreiding zoeken)

Bericht door Wim Janssen » 09 dec 2013, 11:48

Het verbeteren van de zoekmogelijkheid heeft altijd onze aandacht.

Vaak zien we via de webstatistieken dat veel bezoekers het toch niet begrijpen en daarom misschien teleurgesteld snel afhaken.

Waar we naar streven is om de zoekopdracht zo simpel mogelijk te houden voor de bezoeker van NBA.
Daarom ook het onderscheid in simpel zoeken op naam en het uitgebreider zoeken.

Een van de suggesties van gebruikers die ons bereikte was dat het zoeken op achternaam ontbrak.
Bij zoeken op naam werd altijd de volledige naam doorzocht. Daarom hebben wij de mogelijkheid om te zoeken op achternaam onder uitgebreid zoeken mogelijk gemaakt.

Wat wij ook vaak zagen was dat gebruikers van NBA meerder woorden intikten in de zoekopdracht. Wat dan vaak niet tot resultaten leidde omdat de letterlijke reeks van woorden niet in de naam voorkwam.

Bijvoorbeeld ze zoekopdracht 'Wim Graaf' leverde geen resultaten op.

Daarom hebben wij de zoekopdracht wat aangepast om deze wat gebruikersvriendelijker te maken.
In het geval van dit voorbeeld wordt nu eerst gezocht op 'Wim Graaf' en daarna op de combinatie van de twee woorden 'Wim' en 'Graaf'.
En zie daar Wim van der Graaf wordt gevonden.

Dit is ook handig als je een van de voornamen weet en de achternaam.
bijvoorbeeld zoeken op 'Wilhelmina' en 'Hoof' levert deze resultaten op.

Veel plezier bij het zoeken.
Wim Janssen

Wim Janssen
Contacteer:

Nieuwe toeters en bellen in NBA (diapresentatie)

Bericht door Wim Janssen » 26 jan 2014, 03:45

Misschien is het U al wel eens op gevallen dat 20 seconden na het laden van de startpagina van NBA een automatische presentatie start van bidprentjes.
Deze prentjes werden willekeurig uit de databank geplukt. Zo lijkt het wel alsof de doden zich even aan de toeschouwer komen presenteren. Opdat wij hen vooral niet vergeten. De primaire reden van een bid-herdenkingsprentje.

Deze presentatie heb ik wat uitgebreid en interactiever gemaakt.
Nu zijn er 6 soorten presentaties.
    Willekeurige selectie uit alle prentjes
    Een door het NBA-team gemaakte selectie
    Alle nieuwe sinds de laatste update
    Oude prentjes van meer dan 100 jaar
    Recente prentjes van de laatste 2 jaar
    Bidprentjes van honderdjarigen en ouder
Regelmatig wordt een nieuwe presentatie gegenereerd. Ook worden de prentjes in willekeurige volgorde afgebeeld. In de NBA-team selectie op willekeurige categorie en daarbinnen ook willekeurig.
Met navigatie knoppen kunt U nu ook terugbladeren of naar het volgende prentje gaan. Ook kunt U een andere presentatie kiezen.
Met de volgende link kunt U de presentatie gelijk actieveren: NBA presentatie
Wim Janssen

Wim Janssen
Contacteer:

Nieuwe toeters en bellen in NBA (afdrukken bidprentje)

Bericht door Wim Janssen » 02 dec 2014, 16:49

Vaak krijgen wij reacties van gebruikers om het gebruikersgemak van NBA te verbeteren.
Zo bereikte ons het verzoek van Ben Vereijken om het afdrukken van bidprentjes wat aan te passen zodat deze op een A4' tje paste.
In deze tijd waarin papier nog alleen gebruikt lijkt te worden als zakdoekje niet meteen een optie die nog op het programma stond.
Maar toch kunnen we ons goed voorstellen dat er gebruikers zijn die af en toe een net afdrukje willen maken.
Dus hebben wij dit verzoek gehonoreerd en de website daarop aangepast.

Bij Internet Explorer en Google Chrome kun je starten met een rechter muisklik op het tekstgedeelte van een bidprentje. (grijs)
Bij Firefox moet je het menu rechts boven even openen.
Ik adviseer altijd om eerst even een voorbeeld op het scherm te maken.

Voor deze meest populaire browsers heb ik een klein filmpje gemaakt met hoe je een afdruk kunt maken.

Afdrukken bidprentje met Internet Explorer
Afdrukken bidprentje met Google Chrome
Afdrukken bidprentje met Firefox
Wim Janssen

Wim Janssen
Contacteer:

Nieuwe toeters en bellen in NBA (zoeken wat aangepast)

Bericht door Wim Janssen » 29 dec 2014, 13:08

Omdat NBA in de eerste plaats een 'zoekmachine' is voor de bidprentjesdatabank, zijn we altijd bezig om het zoeken trachten te verbeteren.
Zo is het zoeken op achternaam onlangs aangepast. Nu worden eerst de prentjes getoond die beginnen met de ingevoerde achternaam en verder op de prentjes waar de zoekterm voorkomt in de achternaam.

Bijvoorbeeld:
Zoeken op wit levert de achternamen op die beginnen met 'wit'. Maar drukken we op de 'Einde' knop, dan zien we ook de achternamen 'Klewitz' en 'Zwitserlood'.

Een andere bron van ergernis voor mij was het zoeken in de binnenzijde teksten. Dit duurde véél te lang. Soms zelfs meer dan een minuut!
Dit komt omdat het zoeken van een zoekterm voorkomend in een tekst geen zogenaamde indexen gebruikt waardoor de hele tabel stuk-voor-stuk doorzocht moet worden.

Door de interne zoekopdracht wat anders te formuleren heb ik dit nu weten terug te brengen tot een zeer snelle zoekopdracht.
Probeer het maar eens door bijvoorbeeld de postbodes te zoeken in de databank.
Of de vrouwen die van kienen hielden. ;)

Veel succes met het zoeken.
En heeft u suggesties, neem dan contact met me op via het contactformulier
Wim Janssen

Plaats reactie