Berichten uit de machinekamer

Discussies en feedback m.b.t. Nederlands Bidprentjes Archief

Wilt U lid worden van het forum, laat het ons dan even weten via contact in NBA?

Moderators: uaf, Thea, Wim Janssen

uaf
Beheerder

Berichten uit de machinekamer

Bericht door uaf » 03 mei 2016, 11:30

Hallo beste mensen,

Ik wil mij graag even aan u voorstellen. Ik ben een van de werkpaarden van het NBA-Team. Alle prentjes van het Nederlands Bidprentjes Archief, zowel fysiek als digitaal, gaan onder mijn handen door alvorens ze ondergebracht worden in onze databank. Dagelijks, ook op zon- en feestdagen, besteed ik daar pakweg zo'n 8 uurtjes aan. Ach, het houdt me van de straat, hè?

De populariteit van het NBA heb ik, eerlijk gezegd, volkomen onderschat. Wat ooit, in 2005, als een aardigheidje begon, dreigt volkomen boven mijn hoofd te groeien.

Destijds zat ik in het Historisch Informatiecentrum Helmond (HICh), zeg maar het Gemeente-archief, als onbezoldigd vrijwilliger enkele middagen per week records in een Access databank te kloppen van geboorte-, huwelijks- en overlijdensakten. Daar werd, tijdens de pauze onder het genot van een kopje koffie, het idee van het Nederlands Bidprentjes Archief geboren en ik ging een Windows programma in elkaar timmeren om bidprentjes in digitale vorm onder te brengen. Na gereedkomen begonnen we, Egbert Wijnen (archivaris) en ik dus, de eerste prentjes te scannen.

Omdat het Gemeente-archief Helmond wegens bezuinigingen opgeheven en ondergebracht zou gaan worden in het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe) begon toen al de hektiek waar we nu nog altijd last van hebben: we begonnen als razenden in een gevecht tegen de klok de collectie bidprentjes van het HICh te scannen omdat deze hele verzameling, om voor mij onbegrijpelijke redenen, binnen afzienbare tijd zou vertrekken naar het Centraal Bureau voor Genealogie (CBG) in Den Haag. De plaatselijke Heemkundekring Helmond-Peelland deed nog een verwoede poging om de collectie voor het Helmondse te behouden, maar dit vond helaas geen gewillig oor. De collectie in het HICh omvatte ca. 65.000 bidprentjes uit Helmond en zo'n 35.000 prentjes van de omliggende dorpen. Het behoeft geen betoog dat wij die niet meer gescand konden krijgen, ook al werd het gaspedaal zowat door de vloer gedrukt. Met lede ogen zagen wij uiteindelijk deze schitterende collectie verdwijnen naar Den Haag.

Inmiddels had Heemkundekring Helmond-Peelland, tegenwoordig na een fusie met Heemkundekring Beistervelds Broek (eveneens uit Helmond) Heemkundekring "Helmont" geheten, een speciale "afdeling" ingericht om een nieuwe collectie bidprentjes samen te gaan stellen en ging ons werk dus gewoon door. Deze nieuwe verzameling groeit met de dag en neemt inmiddels kloeke afmetingen aan, niet in de laatste plaats dankzij de tomeloze inzet van de Heren Piet Boogaarts en Harrie Scheepers van genoemde heemkundekring, die er hun schouders vol onder gezet hebben.

In de loop der jaren zijn wij een samenwerkingsverband aangegaan met een nog altijd groeiend aantal heemkundekringen. Als eerste trad Heemkundekring "Pladella Villa" uit Bladel toe. Wij zijn nog volop bezig hun collectie prentjes toe te voegen aan onze databank. Vervolgens bood Heemkundekring Rosmalen haar medewerking aan en ook hier hebben wij nog minstens een jaar werk aan om hun prachtige collectie in NBA onder te brengen. Met enige regelmaat levert Heemkundekring "'t Hof van Liessent" uit Lieshout een bijdrage aan onze databank. Vervolgens werd de samenwerking nog verder uitgebreid met Heemkundekring Myerle uit Mierlo en ook haar verzameling wordt thans op de rit gezet. Op 1 mei 2013 bood het Regionaal Archief Nijmegen eveneens een samenwerkingsverband aan en wij hebben dat uiteraard met beide handen aangegrepen. In september 2014 bood ook Heemkundekring Bakel en Milheeze haar bidprentjescollectie aan voor opname in NBA en ook hiermee zijn wij uiteraard zeer verguld. In oktober 2014 meldde zich Vereniging Heemkunde oalde gemeente Weersel uit Weerselo aan en vervolgens was het de beurt aan de enorm fraaie colectie van Dhr. Driek Smits uit Venray. En het eind was nog altijd niet in zicht: in mei 2015 volgde de verzameling van Heemkundekring Zeeland uit Zeeland, in juni 2015 die van Heemkundekring "De Kleine Meijerij" uit Oisterwijk en in april 2016 ging ook Heemkundekring "Dye van Best" uit Best meedoen. Allen zijn uiteraard van harte welkom! Ik hoop oud genoeg te worden om dit allemaal nog te verwezenlijken, maar met een capaciteit van pakweg zo'n 6.000 prentjes per jaar is dat op zijn minst twijfelachtig. Echter, wij doen ons best en meer kan men niet verlangen, nietwaar?
Een formidabele bijdrage levert sinds medio maart 2014 Thea van Stokkum, die een onvoorstelbare hoeveelheid energie en tijd steekt in de bewerking en verwerking van onze bidprentjes. Zij heeft genoemde capaciteit inmiddels zo ongeveer verdubbeld.

Ons team werd uitgebreid met Wim Janssen uit Helmond, die de ontwikkeling van het internetprogramma van NBA voor zijn rekening nam en zodoende ging de wereld letterlijk voor ons open. En dat hebben we geweten! Van heinde en verre en uit alle windstreken van het land worden momenteel met regelmaat bidprentjes aangeboden voor toevoeging aan onze databank en daar zijn wij uiteraard zeer gelukkig mee, omdat wij daarmee het aanvankelijk lokale karakter van NBA kunnen ontstijgen.
Wel betekent dit dat wij inmiddels tot over onze wenkbrauwen in de bidprentjes zitten en dat het opnemen van de aangeboden prentjes enige tijd in beslag kan nemen. Wij scannen dat de stukken ervan af vliegen en trachten de zaak onder controle te houden. Mocht u desondanks even moeten wachten alvorens uw bijdrage op het internet verschijnt, dan vragen wij daarvoor uw begrip, maar u weet nu waardoor het komt.

Ook ontvangen wij met enige regelmaat bedankjes en complimenten uit alle hoeken van de wereld van mensen die met groot genoegen onze databank raadplegen voor bijv. hun stamboomonderzoek. Dit stellen wij uiteraard bijzonder op prijs.

Nu Wim dit forum heeft toegevoegd aan NBA kan ik u af en toe tussen de bedrijvigheden door even vertellen waar we mee bezig zijn. Ik probeer u op de hoogte te houden.

Graag wens ik u veel plezier toe met het Nederlands Bidprentjes Archief.

Hartelijke groeten,
Theo van Beeck

Plaats reactie